sangkan paraning dumadi

"Sangkan Paraning Dumadi: Lelakon Urip Kang Muncar Saka Rahsa"

Pambuka
Ing antarane gegelitaning urip, manungsa kerep kepencut karo makna kang bisa ngruwat rasa. Ana sawijining kawruh suci ing ajaran Jawa kang sinebut Sangkan Paraning Dumadi — asal lan pancering urip manungsa. Kawruh iki ora mung teges lelampahan fisik saka lair nganti mati, nanging uga nyakup pemahaman babagan jati diri, asal muasal jiwa, lan tujuwan sejati kang kudu direngkuh kanthi kasadaran lan laku batin.

---

Sangkan: Asaling Dumadi

Sangkan punika asal-usule urip. Ing kawruh Jawa, roh manungsa diyakini asale saka sang Maha Kawula, Sang Hyang Wenang utawa Gusti Kang Murbeng Dumadi. Nalika jiwa lair menyang donya, iku dudu wiwitan, nanging mung lelampahan. Manungsa lumebu jagad kasar, ngagem badan kasar, lan nglakoni lakon kahanan minangka wujud panggulawenthah jiwa.

Wiwit saka rahim ibu, kawruhé Jawa ngandharake yen roh mlebu mawa lintasan ‘sedulur papat lima pancer’ minangka prajurit sejati kang ngancani urip lahir nganti tekan pati. Nanging, sangkaning dumadi nyekel makna luwih jero: ngerti saka ngendi sejatiné awak iki lumebu donya, apa maksudé lan apa kang kudu digayuh.

---

Paran: Tujuwaning Jiwa

Paran tegese tujuwan. Tujuaning dumadi manungsa ora mung munggah drajat materi, nanging bisa mulih marang asalé, mulih marang “urip sejati” — urip kang tanpa angen-angen, tanpa polah, urip kang manunggal marang Kahanan Suci.

Paran dumadi iku manunggaling kawula lan Gusti. Yen sangkan punika wiwitaning urip, paran iku pungkasaning lelampahan batin. Nanging pungkasan ora kudu ditunggu mati, amarga ana manungsa kang bisa nemu ‘urip sajroning pati’, yaiku urip kanthi kasadaran kang wus bisa nyawiji karo kawelasan lan kawicaksanan kang Maha Suci.

---

Lelakon Urip: Antara Sekat lan Sambung

Antara sangkan lan paran, ana lelakon. Lelakon iki ora gampang. Ing kono manungsa ngadhepi peteng, cahya, godha, welas, cidra, kasangsaran, lan kabungahan. Manungsa mung bisa ngrasuk makna sangkan paran dumadi menawa lelakoné ditandangi kanthi eling lan waspada.

Wiwit isih bayi nganti sepuh, kawruh Jawa ngajari supaya manungsa bisa sinau saka sasmita — tandha-tandha alam, swara batin, lan kabecikan kang didhawuhake para leluhur. Ana telung laku utama: eling, waspada, lan narima, kang dadi lampah kanggo ngudhari kabut sangkan paran.

---

Makna Batin lan Tuntunan Laku

Kawruh Sangkan Paraning Dumadi ora mung disimpen ing buku, nanging kasile saka laku — tapa, brata, poso, semedi, lan laku prihatin. Iki minangka piranti kanggo mbukak krenteg, ngresiki hawa napsu, lan nyedhak marang pancer sejati.

Saben-saben manungsa nglakoni laku kaya poso weton, tapa ngrame, utawa nyepi, iku minangka cara kanggo nyawang batin, ngupadi makna sejati saka urip iki. Ana pitutur:
“Wong kang bisa mangertèni sangkan paraning dumadi, bakal bisa ngarahake uripe kanthi bener lan tumindak kanthi wicaksana.”

---

Panutup: Urip Kang Ora Kebacut Donya

Urip ing donya kudu kadonyan, nanging aja kebacut kadonyan. Sangkan Paraning Dumadi mulang marang kita kabeh, manawa urip mung titipan, awak mung kendharaan, lan rasa iku kompasing jiwa.
Nalika manungsa bisa mangerteni sangkan paraning dumadi, mula uripé bakal luwih cetha arahé, luwih empan papan, lan luwih nyedhaki sejatining urip:
urip kang tentrem, rumasuk, lan nyawiji marang Sang Maha Kawula.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

JAMASAN PUSAKA

ꦝꦥꦸꦫ꧀ꦏꦼꦫꦶꦱ꧀

꧅ꦩꦺꦴꦠꦶꦥꦱꦶ꧂